'Cal que ens impliquem tots per incorporar la llengua de signes en el nostre dia a dia'

Víctor Molina i Maria Contreras Membre de MolletOpina i veïna de Mollet

Societat

El Víctor, l'Eiden (fill de la Maria), la Maria i el David (de MolletOpina)
El Víctor, l'Eiden (fill de la Maria), la Maria i el David (de MolletOpina)

Des de la plataforma ciutadana MolletOpina s'han organitzat per ajudar el  col·lectiu de persones sordes a millorar el seu dia a dia a la ciutat. L'entitat ha fet arribar les seves reivindicacions a l'Ajuntament i a l'Hospital de Mollet, amb l'objectiu de facilitar la comunicació amb aquestes persones a través de la implantació, per exemple, d'aplicacions que inclouen la llengua de signes

– Què us va portar a tractar aquesta qüestió?
– Víctor Molina: Va ser durant el confinament que va sorgir el tema. Vèiem que les rodes de premsa que feia el Govern tenien un traductor de la llengua de signes i ens vam posar a cercar si a Mollet el col·lectiu de persones sordes disposava d'aquests serveis i vam comprovar que, tot i ser bàsics per a la seva comunicació, no existien. Així que vam decidir començar amb aquesta petició.
–Quin va ser el primer pas?
– Víctor: Nosaltres coneixíem, l'Eiden, el fill de la Maria, que és una persona sorda que viu aquí a Mollet, perquè ens havia fet la traducció d'alguns dels nostres vídeos i vam contactar amb ells perquè ens expliquessin amb quins problemes es trobava la Maria en el seu dia a dia.
–I què us va explicar?
–Víctor: A partir d'aquí ella ens va explicar algunes de les dificultats amb les quals es trobava, com podia ser el fet d'anar a interposar una denúncia a la comissaria o anar a una visita al metge sola. Qüestions que per a nosaltres ens semblen molt normals, però que per a la Maria suposen no poder-se comunicar i sortir de la mateixa manera que havia entrat, sense resposta.
–A partir d'aquí us organitzeu i decidiu trobar-vos amb l'Ajuntament i després amb l'Hospital. Quines peticions heu fet al govern local?
–Víctor: Hem sol·licitat que els canals audiovisuals locals disposin del servei de traductor en la llengua de signes, sobretot en les notícies i els plens municipals. També que aquest servei estigui disponible a l'Oficina d'Atenció al Ciutadà (OAC), així com en altres serveis bàsics de l'Ajuntament, com el que ofereix la Policia Municipal. A banda, hem proposat que es facin cursos o alguna formació bàsica sobre la llengua de signes als centres educatius. Una qüestió que es farà més endavant, ja que es prioritzarà tornar a realitzar cursos a Can Pantiquet, els quals impartia la Maria, i que es van aturar a conseqüència de les restriccions per la pandèmia de la Covid.
–I amb l'hospital?
– Víctor: Els vam demanar un protocol perquè les persones sordes es poguessin comunicar amb els serveis mèdics sense la necessitat de tenir un familiar al costat.
–Quina valoració feu de les reunions que hem mantingut amb l'Ajuntament i també amb l'Hospital?
– Maria Contreras: Sempre he estat reclamant i mai he rebut una resposta i que ara vegi respostes en tan poc temps em fa veure que al final pot ser possible.
–Víctor: La valoració que fem en principi és positiva. Hi havia ganes de col·laborar i sobretot molts punts d'acord respecte a les carències que pateix aquest col·lectiu. Per altra banda, també ens van servir per  aconseguir detectar altres detalls que se'ns havien escapat prèviament.
–Quins eren aquests detalls?
– Víctor: Per exemple, vam conèixer que fa poc ha sortit la nova app del 061 Salut Respon que incorpora la llengua de signes per primera vegada i ens vam centrar bastant en com poder implementar l'aplicació durant la consulta amb un pacient, una eina que desconeixíem i ens ha sorprès gratament.
–Quins possibilitats té una eina com aquesta?
–Hem vist que l'app és molt completa i fins i tot els mateixos metges la poden activar directament pel seu compte, per tractar, per exemple, casos de persones que per la seva edat tenen dificultats per utilitzar les noves tecnologies o també en el cas de tenir una urgència i que el pacient no compti amb el seu dispositiu mòbil a mà, el mateix metge estigui preparat per poder activar-la.
-Maria: Tot i així, he de dir que després de conèixer que existia, quan ens vam reunir amb l'hospital, hem provat l'aplicació juntament amb el meu fill i no funciona bé. És per això que creiem que també hi ha d'haver altres alternatives perquè des d'aquests organismes estiguin preparats per atendre'ns.
–Heu parlat amb els ambulatoris sobre implantar també aquesta app?
–Víctor: Amb els Centres d'Atenció Primària encara no hem tractat la qüestió, perquè depenen de l'Institut Català de la Salut, esperem poder fer-ho, però comptem que l'app del 061 també es podrà utilitzar. La Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública del Baix Vallès ens està ajudant a concertar una reunió amb el Departament de Salut per tractar la qüestió.
–Creieu que falta més comunicació al respecte?
–Maria: Als països nòrdics la llengua de signes la coneixen el 80% de la població. Aquí no és així. Sóc sorda d'ençà que vaig néixer i això m'ha fet tenir els altres sentits més desenvolupats, però la gent encara creu que no puc fer moltes coses. A vegades em pregunten: "Tu condueixes?" I jo els responc: "Clar, sóc sorda, no cega".
–Víctor: Un dels temes que sempre plantegem des de MolletOpina és que falta molta comunicació, no només en aquest àmbit, sinó en altres. Per això, vam estar d'acord tots en què es facin formacions internes per exemple a l'hospital, però també cal difondre-ho per altres canals. El Departament de Salut està posant èmfasis en les restriccions de la Covid, però això no pot tapar una qüestió tan essencial com que l'app del 061 inclogui el llenguatge de signes i creiem que és primordial que es reforci aquesta comunicació perquè arribi a tothom.
–Què creus que suposa per a persones com la Maria, que una plataforma com la vostra els pugui ajudar?
–Víctor: En part, suposa una mica d'alleujament, de veure que no està sola i que com a mínim aquest cop, no és només el mateix col·lectiu de persones sordes qui ha de lluitar-ho tot, sinó que ha rebut un suport extern. També l'ajuda a veure que es poden aconseguir certes coses i que l'avenç tecnològic ens està permetent arribar a serveis que abans eren molt més complicats d'accedir per a les persones sordes, perquè es necessitava un intèrpret de la llengua de signes en persona.
-Què ha suposat per a tu, Maria, aquesta iniciativa?
-Maria: Sempre he lluitat sola i la veritat és que ha estat molt complicat per a mi. Que ara pugui tenir suport és increïble, em genera més força. Les barreres de comunicació sempre han estat en el meu dia a dia i que ara tingui aquest suport em fa estar contenta i emocionada. He de donar les gràcies a MolletOpina per ajudar-nos a fer-ho possible.
–Cal donar més visibilitat a aquesta problemàtica?
–És important recordar que la sordera ens pot aparèixer al llarg de la nostra vida inesperadament i per tant cal que ens impliquem tots perquè aquest llenguatge s'incorpori d'una forma habitual al nostre dia a dia. Amb les noves tecnologies es fa un gran avenç perquè qualsevol servei públic pugui incorporar la llengua de signes i que a poc a poc, vagi arribant a tots els àmbits de la societat.
–I només treballeu per tirar endavant aquesta proposta a la ciutat...
–Intentem estar alerta a tot allò que succeeix a la ciutat, perquè creiem que Mollet es construeix amb la participació de tots i totes. Per aquest motiu, des de MolletOpina sempre intentem dir la nostra, independentment de la resposta que rebem.

Edicions locals