Territori presenta el model de vinyeta que ha de substituir els peatges el 2019

L'alcalde de Mollet, Josep Monràs, demana una fiscalitat per a tota la mobilitat que vagi més enllà dels peatges

Societat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha presentat aquest dilluns al Grup de Peatges el nou model de gestió de la xarxa viària catalana basat en el model de la vinyeta, que permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a partir del 2019.

Amb aquest model, que s’implementarà coincidint amb el final de la concessió de les principals vies de peatge explícit de Catalunya –entre les quals la del peatge de la C-33 a la Llagosta– s’alliberaran més de 300 milions d’euros a l’any de recursos pressupostaris, que segons la Generalitat es podran invertir en la millora del transport públic, la xarxa viària i a la renovació del parc de vehicles. A partir d’aquesta proposta i de les aportacions del Grup de Peatges, format per representants del Govern, les administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris, la previsió és tramitar la llei durant l’any 2018 perquè entri en vigor l’1 de gener de 2019.

 

Amb la vinyeta, la Generalitat planteja un nou sistema que ja funciona a bona part d’Europa, tant per a vehicles lleugers com pesants. La vinyeta és una tarifa plana anual per a tots els vehicles, que podran utilitzar totes les vies d’altes prestacions, amb una clàusula d’excepcionalitat per a aquells que circulen poc. Amb aquest nou sistema s’acabarà amb els actuals greuges entre territoris que paguen més que altres, entre corredors amb vies de peatge i d’altres sense i amb preus per quilòmetre diferent.

 

Pel que fa a la tarifa, el Govern treballa amb una forquilla que va dels 40 als 110 euros, que són els preus que s’apliquen als diferents països europeus que ja tenen aquest model. Per als vehicles de pas, es planteja una vinyeta que es podrà adquirir per setmanes, mesos o també anual.

 

Monràs proposa un sistema que inclogui tota la mobilitat

L'alcalde de Mollet, Josep Monràs, que ha assistit a la reunió en representació de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), ha demanat un gran sistema fiscal que englobi tota la mobilitat del país, no només els peatges, de manera que hi hagi propostes per a la resta de serveis públics de mobilitat. 

 

Monràs també ha plantejat quatre qüestions a tenir en compte en el cas concret dels peatges, com l’ús que es faci de la via; el trajecte quilomètric; el tipus de vehicle tant pel que fa a vehicles contaminants com pel que fa a la potència i tipologia de vehicle; i finalment si hi ha alguna alternativa viària o de transport públic.

 

Edicions locals