El molletà Ithan Gibla guanya el Mollet Art 2018

Els altres finalistes eren el santfostenc Guillem S. Arquer i el lleidatà Joan Pallé

Cultura

El molletà Ithan Gibla guanya el Mollet Art 2018
El molletà Ithan Gibla guanya el Mollet Art 2018 | S.C.

Sergio Carrillo

L'artista molletà Ithan Gibla va guanyar el certament Mollet Art 2018, després que així ho decidís divendres el jurat. Amb les seves tres obres, Gibla va imposar-se als altres dos finalistes: el santfostenc Guillem S. Arquer i el lleidatà Joan Pallé.

La primera de les seves obres va sorgir "de la troballa d'un llibre de meteorologia". "En una època en què no estava totalment còmode amb el meu procés creatiu, vaig dedicar-me a copiar cartografies. Vaig començar a donar-me més llibertat creativa i això va fer que comencessin altres interessos que jo en aquell moment tenia", va explicar el molletà. Així que el resultat es torna en "representacions visuals molt més lliures i molt més fresques". Tot plegat també li serveix per fer "una certa crítica a la cartografia".

La segona, es tractava de la proposta d'uns "exercicis molt simples per imitar la lletra del meu avi", a partir de la troballa d'uns papers de l'avi. I per últim, "dues intervencions que en un principi anaven separades, però com que al final va acabar sent el mateix, vaig decidir unificar-les en una sola instal·lació". Per una banda, va trobar que "si intercanviava els àudios entre dos vídeos tutorials de dibuix dels anys 50, l'enteniment del propi vídeo no s'alterava gaire. T'hi havies de capficar-te molt per saber que alguna cosa anava malament". I per l'altra, a partir de dos llibres diferents de dibuix, va trobar que passava el mateix: "si tu te'ls llegies, al final acabaven parlant del mateix, tot i que un era sobre geometria i l'altre era de dibuix artístic. Vaig canviar les tapes, per algú que realment no es fiqués al llibre, no se n'adonaria".

Les obres dels altres finalistes

Guillem S. Arquer va presentar una obra en dues peces. Per una banda, "un mapa dispositiu en el qual s'indica la ruta més ràpida per arribar des del Museu Abelló fins al seu taller". No és un taller qualsevol, sinó "un local de producció en aquesta zona de pas que queda entre Mollet i la Llagosta, que es pot veure des de la C-17 o des de l'R2". Totes les obres fetes allà "quedaran instal·lades per sempre i a través del pas del temps i del pas de la gent, les obres s'aniran desintegrant i tornaran a ser matèria prima de la zona".

L'altra obra l'ha portat a terme a partir d'una pila de neumàtics que portava anys a la Riera de Caldes, un element contaminant de la zona. Tot plegat es troba en "aquell Mollet després de les vies que tothom sembla que tingui oblidat". Els neumàtics s'acabaran reciclant, un cop acabi l'exposició, a través de l'Ajuntament de la Llagosta. Arran d'aquesta exposició, aquest dissabte s'organitzarà una caminada fins al taller per veure les peces.

Guillem Arquer | S.C.

Per últim, Joan Pallé va presentar "diferents projectes que es relacionen entre ells per utilitzar l'espai públic". Va utilitzar un cartell –"home blanc, europeu, heterosexual de classe mitjana, amb estudis universitaris, s'ofereix per crisi financera, crisi ètica, crisi de sentit, crisi de significat, crisi de representació, crisi emocional, crisi identitària i crisi existencial"– per fer d'home anunci al Mercat de Granollers per "declarar el propi privilegi", tot i les problemàtiques que ha d'encarar. També va cercar parets publicitàries disponibles per piratejar-les amb missatges "prou a prop de la publicitat, però prou allunyat perquè et mantingués en el dubte de si és publicitat o no".

I per últim, va penjar imatges invertides "d'edificis abandonats o semiabandonats de Lleida que havien tingut importància per a la policia o l'exèrcit, en funció de càstig, amb la paraula autoridad".

Joan Pallé | S.C.

Les obres de tots tres artistes estaran exposades al Museu Abelló fins el 9 de desembre.

Edicions locals