L'artista molletana Susana Malagón presenta un viatge sobre les 'arrels' de la vida, a La Marineta

L'exposició inclou obres que representen des del naixement fins a la mort

Cultura

L'artista molletana Susana Malagón presenta un viatge sobre les 'arrels' de la vida, a La Marineta
L'artista molletana Susana Malagón presenta un viatge sobre les 'arrels' de la vida, a La Marineta

La Marineta va acollir divendres la inauguració de l'exposició Arrels, obra de l'artista molletana Susana Malagón. Es tracta d'una mostra que es podrà visitar fins al 30 de novembre i que convida l'espectador a reflexionar, des d'una mirada interior, sobre els camins que s'entrecreuen, i les arrels que es bifurquen, s'aferren i s'alliberen. Tot plegat, en un viatge que va des del naixement fins un cop passada la mort.

"Una planta, com més arrels tingui i més s'enfonsi a terra, més podrà créixer cap a amunt, més força tindrà. Com més forta sigui la nostra base, més podrem créixer a nivell espiritual". Per això, assegura Malagón, li agraden tant les arrels. La primera obra representa el moment de néixer i tots els camins que poden haver-hi: "et llancen al món i has d'aprendre a viure amb les capacitats que et toquin, amb les dificultats que tinguis, la família i l'entorn. Depenent d'això, tindrem diferents camins".

Tot seguit, l'obra s'atura en les connexions neuronals –"el pensament és molt important, és el que ens farà ser únics i irrepetibles; la nostra forma de pensar i els nostres valors ens faran ser diferents"– i en la importància "de pensar abans de fer segons què, que a vegades som molt impulsius".

Tres de les peces d'Arrels són persones-arbres en evolució. "La primera la vaig fer el 2016, quan tenia una feina que se'm feia una mica feixuga i sentia que arrossegava un arbre. Em va alliberar molt i em va ajudar a entendre què m'estava passant", recorda l'artista. Les altres dues, amb "arrels més profundes", mostren un creixement com a persona fins a arribar al moment en què ja està expandida al màxim.

L'exposició acaba amb la mort, representada amb un seguit de fotografies de boscos cremats, que Malagón va fer a l'estiu en una ruta en bicicleta per Portugal. "Era un lloc que m'atrapava molt, em feia cosa entrar, però no podia parar d'entrar-hi i fer-hi fotos. Una cosa orgànica, com un arbre que es mou i creix, s'havia quedat congelada i rígida".

I després de la mort "hi ha un buit, però que és ple". Com que la persona que ja no hi és "ha ajudat altres persones, potser ha criat a algú o li ha donat coneixement a algú altre, aquestes altres persones estan creixent gràcies al que aquesta persona que ja no hi és ha aportat".

L'artista amb 'Flama', una peça feta amb fusta

Malagón, llicenciada en Belles Arts i professora del Centre d'Estudis Mollet, va estudiar la carrera a la Universitat de Barcelona, primer, i després hi va continuar a Grècia, Granada i el Perú. En aquest darrer viatge, fa vuit anys, va crear una obra "on ja parlava una mica dels camins que es creuen". "Com que estava viatjant molt, ja hi havia gent que em trobava i que després no em trobaria mai més. Així que tot el tema dels camins i els laberints és un llenguatge que porto a dins", explica la molletana.

Hi va continuar fa tres anys, quan anava a treballar a Gavà en tren. "Al tren no podia dibuixar, així que quan ho feia, dibuixava moltes arrels. I va ser un llenguatge que va començar a agafar cada cop més força i més força, fins que em vaig adonar que tot el que va sortir estava molt relacionat".

Un taller a La Marineta i un festival a Barcelona

Arran de l'exposició, Malagón organitzarà a La Marineta un taller gratuït en què intentarà que els assistents facin un arbre amb waipe (caps de cotó). Serà el 21 de novembre. A més, la molletana també participa fins al 18 de novembre al Photogenic Festival, de Barcelona.

Edicions locals