'De París a Nova York' commemora els 20 anys del Museu Abelló

L'exposició està composta per 75 gravats del col·leccionista Gelonch Viladegut que van des de mitjans del segle XIX fins a finals del XX

Cultura

'De París a Nova York' commemora els 20 anys del Museu Abelló
'De París a Nova York' commemora els 20 anys del Museu Abelló | Aurèlia Cabot, Mercè Pérez i Gelonch Viladegut a la presentació de la mostra

Sergio Carrillo

El Museu Abelló engega la commemoració del seu vintè aniversari –es va fundar el 1999– amb l'exposició itinerant De París a Nova York, inaugurada dimecres, i que hi estarà fins al 28 d’abril. Es tracta d'una mostra composta per 75 gravats del col·leccionista Gelonch Viladegut, que recorren "l'evolució de l'art i del mercat de l'art des de mitjans del segle XIX fins a finals del segle XX", com va afirmar el propietari dels gravats. Viladegut va explicar que "París era el centre de l'art a mitjans del XIX i Nova York va esdevenir el centre a la segona meitat del XX". Tot plegat va suposar "una transició mai acabada".

Sobre les diferències de tots dos períodes, Viladegut va apuntar que "el XIX fou una època de revolució permanent en el món de l'art, on tot va evolucionar, tot estava en moviment i es buscaven nous camins". D'aquí van sorgir moviments artístics com l'impressionisme, l'art nouveau, el cubisme o el surrealisme. El segle XX, per la seva banda, va ser "una història sense fi. Un anar i tornar, i tornar a anar i tornar, on tot es descobreix i es redescobreix. Va ser un segle excitat i excitant". L'exposició, a més, "destaca el paper que els artistes catalans van jugar en aquests canvis artístics".

Tot plegat ha estat organitzat per l’Oficina de Patrimoni Cultural de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, la Col·lecció Gelonch Viladegut, el Museu Comarcal de Manresa i el  Museu Abelló.

El col·leccionista molletà

La regidora de Cultura, Mercè Pérez, va assegurar que la mostra "reivindica la passió de Joan Abelló pel col·leccionisme, que reverteix en el patrimoni de la ciutat". Pérez també va assenyalar que "el llegat és importantíssim: no només per la seva producció com a pintor, sinó per la seva afició per col·leccionar. Va atresorar tot allò que li agradava i l'apassionava, i ara nosaltres tenim l'obligació de cuidar-ho, preservar-ho i difondre-ho".

La mostra també garanteix l'accessibilitat

La cap de l'oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació, Aurèlia Cabot, va explicar a la presentació de l'exposició De París a Nova York que la mostra també està inclosa en el programa La mirada tàctil, d'accessibilitat a l'art. És a dir, les persones amb discapacitat visual i auditiva, poden gaudir-la, gràcies a uns llibres que contenen explicacions en braille i en macrocaràcters, així com codis QR per accedir a uns vídeos amb una informació complementària de les obres. Aquests estan subtitulats i en llenguatge de signes. En aquesta línia, la regidora Mercè Pérez va apuntar que "a partir d'ara, intentarem que totes les exposicions tinguin accessibilitat comunicativa".

Edicions locals