Vint anys de Museu Abelló: de l'origen a l'era digital passant per la crisi

Es celebren 20 anys d'aquest equipament molletà que va néixer l'any 1999 i que tot i moments difícils és un pilar cultural de la ciutat

Cultura

Museu Abelló
Museu Abelló

Mollet del Vallès

Dues dècades, 20 anys, 1.040 setmanes, 7.300 dies. Aquest és el temps que porta obert el Museu Abelló de Mollet.

El 27 de març de 1999 es van obrir les portes de l'equpament amb les 5.804 peces que va llegar el col·leccionista molletà Joan Abelló a la ciutat el 1996. Tres anys després de la inauguració es va obrir La Casa del Pintor i el 2006 es van incorporar 4.000 noves peces a la col·lecció molletana. En tot aquest temps, el museu s'ha consolidat com un equipament de primer ordre a la ciutat i en el futur espera poder inaugurar El Taller del Pintor, les obres de remodelació del qual, segons explica Pepa Ventura, la directora de l'equipament, "van haver d'interrompre's amb l'arribada de la crisi".

En aquest sentit, el Museu Abelló com altres equipaments culturals de Catalunya, tampoc va escapar dels anys de la depressió econòmica. "Vam arribar quasi al nivell de voluntariat", explica Ventura. "Amb tot vam preferir oferir menys exposicions i de la mateixa qualitat que seguir fent el nombre de mostres que fèiem", afegeix la directora.

Ara mateix, el pressupost del museu ja no va de baixa com en els anys centrals de la crisi, però tampoc s'han recuperat els nivells de subvenció dels anys anteriors a 2009. "La crisi ha vingut per quedar-se", diu Ventura. Gran part del finançament del museu arriba per mitjà de l'Ajuntament –uns 400.000 euros anuals segons Ventura– encara que també hi ha inversió per part de la Generalitat i la Diputació. Una part de la recaptació també s'aconsegueix de la venda d'entrades.

El futur del museu

En un món en el qual l'oferta cultural s'ha incrementat exponencialment, el futur del Museu Abelló té importants reptes per davant.

"Estem duent a terme una tasca de conservació preventiva de les obres que per nosaltres és prioritària", explica Ventura. "Si bé, pràcticament s'ha aconseguit una conservació del 100% en les peces de l'exposició permanent, en el cas de La Casa del Pintor aquesta xifra es situa al 50 o 60%", assevera.

Per altra banda, el museu no vol deixar escapar el tren de les noves tecnologies. Ventura considera que el món digital "és un aliat per a un museu petit com el de Mollet, ja que ens dóna la possibilitat de tenir visibilitat a tot el món". Afegeix que les persones que vulguin anar a un museu no ho deixaran de fer perquè hagin vist les obres a través de les xarxes, però és conscient que els usuaris no es converteixen directament en visitants. "Tenim moltes obres indexades a Google Art Project i publiquem de forma recurrent a Instagram algunes de les peces que tenim a la col·lecció", assenyala la directora del museu.

Per últim, Ventura explica que en un futur que encara està per determinar la Fundació Abelló té com a objectiu obrir de cara al públic El Taller del Pintor que disposa de 900 metres quadrats.

Edicions locals