Baixa la rendibilitat dels quioscs

Mollet compta amb vuit quioscos a la via pública, dels quals el 25% ha hagut de baixar persianes en els darrers dos anys. Internet i la premsa gratuïta són els causants d'una baixada de vendes d'entre un 30 i un 60%, segons indiquen des del sector.

Societat

A més, els impostos elevats que han de pagar provoquen que molts no vegin beneficis que copensin les 14 hores treballades al dia.
Per a Genís Verenguer, quiosquer de la rambla Pompeu Fabra, el problema que més ofega el negoci són les taxes. En canvi, per a Josep Rodríguez, amb un establiment a la rambla Fiveller, "si hi haguessin moltes vendes, no seria cap problema que haguem de pagar impostos alts".
Amb el que coincideixen els quiosquers és que només amb la venda de diaris i revistes no es pot mantenir el negoci. "El que compensa la parada és la venda d’altres productes com els DVD i els fascicles", explica Carles Sanz, que té una parada a l’avinguda Llibertat.
Els impostos agreugen la crisi de vendes dels quiosquers. "Sabem que els hem de pagar, com tothom, però per ser un negoci tan petit, ens apreten massa", afirma Verenguer. La taxa més elevada a la que s’enfronten els venedors de diaris són els ports. Cada distribuïdora cobra de transport 3.000 euros l’any. També s’han d’afegir les taxes de l’Ajuntament: l’ocupació a la via pública i l’impost de reciclatge que afecta tots els comerciants per a la recollida de paper i cartró. Per últim, han de pagar els autònoms i la taxa equivalent a l’IVA, que depèn dels metres quadrats de la parada.
Els quiosquers de les avingudes Rivoli i Llibertat i de la rambla Pompeu Fabra volen crear una associació a nivell local amb l’objectiu de "defensar-se de les grans distribuïdores”, indica Vicente Orillosa, del comerç del barri Can Borrell. Davant d’aquestes grans empreses tots tres reconeixen que, si no s’alien entre ells, "se senten desprotegits”. Els quiosquers coincideixen a criticar les distribuïdores que, segons asseguren, no els abonen totes les publicacions i "s’aprofiten perquè són empreses grans, multinacionals, sense competència i amb molta força”, insisteix Verenguer.

Edicions locals