Ja es pot visitar al Museu Abelló la mostra sensorial 'No em va fer Joan Brossa'

El duet sonor Cabosanroque ha fet una interpretació "sonora i emocional" de la prosa primerenca de Brossa

Cultura

El moviment dels diferents objectes exposats fan la construcció sonora de la mostra
El moviment dels diferents objectes exposats fan la construcció sonora de la mostra

Sergio Carrillo

El Museu Abelló va inaugurar divendres l'exposició No em va fer Joan Brossa, produida per Cabosanroque –el duet sonor format per Laia Torrents i Roger Aixut–, el festival Temporada Alta, el Teatre Nacional de Catalunya, la Institució de les Lletres Catalanes i la Fundació Lluís Coromina, i que es podrà visitar fins al 12 de gener.

Laia Torrents va explicar durant la presentació que van decidir investigar el poeta visual surrealista Joan Brossa "a través del so, un aspecte que mai s'havia explorat d'ell". I ho fan en una instal·lació fosca amb un centre farcit d'objectes en moviment generant un so que vol reflectir els diferents paisatges de la prosa primerenca i més desconeguda de Joan Brossa, dels anys 40 i 50. Són uns escrits plens d'al·literacions: "En repetir una mateixa paraula, moltes vegades el seu significat queda bandejat, i la sonoritat passa a ser molt més important que el significat", va assegurar Roger Aixut.

Torrents també va destacar que "tot el que sona està passant en directe, no hi ha res gravat a excepció de les veus". Precisament pel que fa a les veus, Aixut va explicar que han treballat els textos "amb discapacitats psíquics i mentals del Pla de l'Estany –lloc de procedència de Cabosanroque–. Són gent que té la capacitat de llegir, però el seu nivell de comprensió del significat i dels signes de puntuació és baix. D'aquesta manera, la sonoritat de la paraula passa per davant del significat. Cadascun d'ells fa que aquestes paraules –més destacat principalment en les al·literacions– sonin absolutament diferents".

Allunyar-se de Brossa

Cabosanroque ha volgut allunyar-se de Brossa, i no reproduir una obra tal com l'hagués fet el mateix homenatjat, en aquest centenari del seu naixement, segons va asseverar Torrents: "Crèiem que per ser més brossians el que havíem de fer era allunyar-nos de Brossa i ser nosaltres mateixos a partir de les seves estratègies. Nosaltres vam decidir no fer una obra de Brossa, sinó fer una obra de Cabosanroque a partir de la interpretació sonora dels textos més desconeguts de Joan Brossa".

I Aixut va afegir: "El que no hem volgut fer és, un cop hem interpretat aquests textos, confrontar la nostra interpretació amb el text. Intencionadament hem tret el text i no el tenim. No cal entendre res. Vosaltres fareu la vostra interpretació i és igual de vàlida que la nostra".

Els vincles amb Mollet

Aquesta "itinerari sonor, emocional, sensitiu i plàstic" –com el va definir la regidora de Cultura, Mercè Pérez– compta amb diverses vincles amb la ciutat de Mollet i amb el Museu Abelló. Pel que fa a Cabosanroque, L'Aparador del Museu va ser el primer lloc on aquest grup de música experimental va fer una exposició. Concretament va ser el 2003, obrint el Cicle Carles Poy.

'A ajaguda amb peix', de Joan Brossa | Aj. Mollet

I pel que fa al vincle amb Brossa, la regidora de Cultura, Mercè Pérez, va destacar "la seva última obra, l'A ajaguda amb peix –a la façana de l'Ajuntament– que avui és símbol de la nostra ciutat". A més, va explicar que Joan Brossa i Joan Abelló van protagonitzar "tertúlies lúdiques, poètiques i culturals al Museu", i mentre duri l'exposició de Cabosanroque també es podran consultar "documents i àudios inèdits d'aquestes tertúlies esbojarrades", així com altres imatges i textos de Brossa, com per exemple, "uns poemes visuals que va fer per anunciar unes jornades de màgia a Mollet, a principis dels anys 90".

Per últim, Pérez va assegurar que des de l'Ajuntament i el Museu van "batallar" la mostra per tres motius: "Perquè era l'any Brossa; perquè la feia Cabosanroque, de qui tenim molt bon record; i per la vinculació de la ciutat i el mestre Joan Abelló amb Joan Brossa".

Edicions locals