Mollet prohibeix el trànsit de patinets i bicicletes per les voreres i zones de vianants
La nova ordenança de circulació situa en els 15 anys l'edat mínima per conduir patinets elèctrics a la ciutat
Mollet del Vallès
La nova ordenança de circulació de Mollet prohibirà el trànsit de bicicletes i de vehicles de mobilitat personal (VMP), com els patinets, per les voreres i zones de vianants. Aquest és un dels punts de la normativa municipal que està en tràmit i que aquest dilluns s'aprovava inicialment.
La declaració d'emergència climàtica a la ciutat, que advoca per una mobilitat més sostenible, i la irrupció dels VMP han estat, segons el regidor de Mobilitat, Juanjo Baños, els principals elements que han motivat la modificació de l'Ordenança de Circulació de Vehicles i Vianants de Mollet –la vigent data de 2008–, que introduirà mesures per ordenar la circulació dels diferents tipus de vehicles i els vianants. "La nova ordenança dóna preferència als vianants i pretén fer una ciutat més segura per a les persones i els vehicles", deia Baños durant el ple.
Patinets i bicicletes a la calçada
Un dels elements que es regularitza és l'ús dels patinets elèctrics. Al desembre, la Direcció General de Trànsit (DGT) va publicar una instrucció transitòria que establia els criteris de com s’havien d’utilitzar aquests vehicles i que permetia sancionar els conductors d'aquests vehicles. Ara, la nova ordenança molletana, que estarà en exposició pública en els propers dies, recull algunes d'aquelles mesures i concreta més la norma.
Així, l'edat mínima per conduir un patinet elèctric a la ciutat serà de 15 anys; l'ús del casc serà obligatori, no es podrà conduir amb auriculars i no hi podran anar més d'una persona. La circulació d'aquests vehicles, a més, igual que les bicicletes es farà exclusivament per la calçada i no podran transitar per les voreres i els espais reservats per als vianants.
A més, entre la posta i la sortida del sol hauran de portar llum al davant i al darrere o portar armilla reflectant o catadiòptrics que els facin visibles en la foscor; hauran d’indicar les aturades i canvis de trajectòria i, en cap cas, es permetrà que siguin arrossegats per altres vehicles.
Els conductors de VMP no podran circular sota els efectes de l'alcohol ni substàncies prohibides i estaran obligats a sotmetre’s al test d’alcoholèmia i estupefaents.
L'ordenança preveu que, en el cas que algú cometi fins a dues infraccions lleus, les sancions es puguin substituir per mesures alternatives, per exemple, de treball a la comunitat.
Velocitat a 30 km/h
La nova normativa també introdueix elements com la velocitat màxima de 30 km/h als carrers de la ciutat, una mesura per reduir les emissions contaminants. Amb tot, la iniciativa ha rebut crítiques de part de la ciutadania, com recordava el portaveu de Cs, Iván Garrido, qui demanava que es proporcionés més informació tècnica sobre la mesura als veïns i sobre la nova ordenança.
Garrido, a més, feia esment a la possibilitat d'incrementar de 30 a 50 km/h la velocitat màxima a les rondes de circumval·lació de la ciutat, com la ronda Pinetons, una mesura que els tècnics veurien viable en alguns trams.
L'ordenança també prohibirà l'aparcament de VMP, bicicletes i motocicletes a sobre de les voreres. En aquest sentit, Baños avançava que el govern local té el compromís d'habilitar més espais d'aparcament per a aquests vehicles.
El regidor responsable de mobilitat explicava que es farà molta difusió entre els ciutadans perquè coneguin la nova normativa, que s'ha treballat conjuntament amb tots el grups municipals i que es va aprovar per unanimitat.