Els instituts preparen els alumnes per a una selectivitat atípica

Alguns centres i alumnes del Baix Vallès expliquen com s'organitzen per les PAU

Societat

Els instituts preparen els alumnes per a una selectivitat atípica
Els instituts preparen els alumnes per a una selectivitat atípica | M.R.

Després d'un tercer trimestre atípic, els instituts de secundària enfilen la recta final de cara a preparar els alumnes de 2n de Batxillerat per la selectivitat. Alguns, com l'INS Alba del Vallès de Sant Fost, ja treballen des de finals de la setmana passada amb els estudiants de cara a superar les Proves d'Accés a la Universitat (PAU).

En aquest centre han decidit organitzar-se amb grups reduïts d'alumnes per tal d'ajudar-los en l'orientació i poder fer un seguiment més personalitzat de cada cas. "Ara ja no estem parlant d'aprendre, sinó de superar un examen", explica la Núria Ventura, la cap d'estudis del centre. Segons Ventura, en els darrers mesos, els professors han hagut de fer molta feina d'acompanyament, una tasca que de mica en mica ha anat minvant. Amb tot, assegura haver tingut una bona implicació per part dels alumnes: "En algunes matèries hem tingut fins i tot una resposta superior", explica la cap d'estudis de l'Alba del Vallès.

A l'Institut Gallecs de Mollet, l'atenció a l'alumnat s'ha fet principalment, a través de mails i videoconferències, una forma de treballar que segons la cap d'estudis, l'Àngels Guillaumes, no els acaba de convèncer: "No és el mateix que una classe tradicional. Per molt que tinguis eines, el fet de no estar allà, la pregunta no es fa de la mateixa manera", lamenta. Així i tot, considera també que els alumnes han reaccionat molt positivament als canvis. El centre acaba el tercer trimestre aquest mes de maig i també les recuperacions del 1r i el 2n trimestre.

"Per nosaltres ha estat important que fos una preparació asíncrona, hem intentat seguir el mateix ritme", explica la Mònica Maria Da Silva, directora de l'INS Vicenç Plantada de Mollet. Durant el tercer trimestre que els alumnes han hagut de superar de forma telemàtica i des del confinament, els professors del Vicenç Plantada els han proporcionat tota mena de materials: "Hem intentat ajudar-los perquè estiguin preparats, els hem fet vídeos constantment", diu Da Silva, qui també imparteix matemàtiques. Tanmateix, en algunes matèries els ha faltat el contacte directe de l'aula: "Ha estat un repte, ja que les matemàtiques ja són complicades perquè les entenguin en condicions normals". Segons la directora, els alumnes estan nerviosos i "la nostra missió ara és animar-los molt". Da Silva manté l'esperança de poder fer una classe presencial abans de la selectivitat. Una opció que podria donar-se quan Mollet arribi a la fase 2 de la desescalada, que és quan el Departament d'Educació permet als centres obrir portes.

La visió dels alumnes

Per la seva banda, durant aquests mesos els alumnes també han canviat la seva forma de treballar i relacionar-se amb els companys i els professors: “Hem fet petits grups de treball per ajudar-nos entre nosaltres, ja que els primers dies hi havia molts companys que no sabien què fer”, explica el Gerard Raga, estudiant de 2n de BAT Científic a l’INS Gallecs. El Gerard diu que el centre els ha donat un seguiment personalitzat, i que han pogut treballar amb diferents eines, sobretot a través del correu i en alguns casos, fins i tot han pogut contactar amb els professors a través del whatsapp. El que preocupa ara al Gerard és poder accedir a la carrera que vol fer: “Estic molt nerviós, vull fer infermeria i necessito un 9,1 per entrar, per això estic fent el màxim”, afirma.

En canvi, per la Marina Rodríguez, que cursa 2n de BAT Tecnològic a l’INS Vicenç Plantada, el més complicat durant aquests mesos ha estat poder seguir les classes menys teòriques, com les de matemàtiques, física i tecnologia: “Ha estat molt difícil, em sorgien molts dubtes i he hagut de buscar molts vídeos per poder resoldre els exercicis”. Així i tot, la Marina assegura haver-se estressat menys que en els trimestres anteriors, sobretot gràcies a poder fer-se els horaris a mida. Pel que fa a la selectivitat, espera que l’opció de poder tenir més temes per escollir a l’hora de fer l’examen que en altres edicions, l’ajudi. Així i tot, amb aprovar diu tenir-ne prou per fer la carrera que vol, una Enginyeria en Telecomunicacions.

Un dia més d'exàmens i més d'un mes per estudiar

Els alumnes tenen enguany un mes més per estudiar, ja que els exàmens de les PAU es van posposar pels dies 7, 8, 9 i 10 de juliol, aquest últim com a dia extra per poder evitar les aglomeracions i prevenir els possibles contagis de coronavirus. Un canvi que la Marina no hagués fet i que al Gerard el convenç a mitges: “La part positiva és que tenim més temps per repassar continguts, però un mes menys de vacances i això també vol dir perdre l’estiu de la nostra vida”.

Edicions locals