La mortalitat al Baix Vallès es va disparar un 157% durant març i abril
En cinc mesos d'epidèmia les morts de veïns baixvallesans ascendeixen a 266
Des que el passat 14 de març es notifiqués el primer cas mortal de Covid-19 al Baix Vallès, les defuncions al territori a causa d'aquesta malaltia han seguit creixent i han arribat a la xifra de 266 morts en tan sols cinc mesos (de l'1 de març al 31 d'agost), segons dades de Salut. Una xifra que col·loca la Covid, com una de les causes que ha generat més mortalitat durant aquest 2020
Pel que fa al Baix Vallès, les morts per coronavirus representen el 32,4% del total de les defuncions que ha patit la subcomarca des del gener fins a l'agost d'enguany. Segons dades de les funeràries Monserdà i Truyols, durant aquests primers 8 mesos han mort 820 baixvallesans, un 25,8% més que el mateix període de l'any passat quan van traspassar 608.
Però, tot i que en els darrers tres mesos, la xifra de morts per Covid ha minvat considerablement respecte a l'inici de la pandèmia, amb tan sols 4 difunts (un al juny, dos al juliol i un a l'agost), cal recordar els mesos de març i abril com els més fulminants i crítics. I és que el 93% del total de morts de baixvallesans a causa del coronavirus es van registrar durant aquests mesos, amb 95 i 153 defuncions respectivament, amb les setmanes del 30 de març i del 6 d'abril com les que van acumular més difunts amb 35 i 36 morts, respectivament.
Excés de mortalitat
Aquestes morts van suposar un excés de mortalitat respecte al previst. Segons un informe elaborat per l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitària de Catalunya, del 13 de març al 22 d’abril de 2020, a la regió Metropolitana Nord, a la qual pertany el Baix Vallès, l'increment en el nombre de defuncions va ser un dels més elevats de tot Catalunya, juntament amb la Metropolitana Sud i la Catalunya Central. En concret, a la Metropolitana Nord s'estimaven 1.727 defuncions, mentre que se'n van donar 4.083, és a dir un 136,4% més de les esperades. Per altra banda, segons dades de les funeràries del territori, al Baix Vallès el nombre de defuncions per totes les causes, inclosa la Covid, va ser de 409, un 157,5 % més que el 2019.
Pel que fa a Mollet, les dades indiquen que el municipi va viure les pitjors setmanes de la pandèmia també a finals del mes de març i a principis del mes d'abril. Concretament, les setmanes del 23 de març i del 30 del mateix mes s'observen com les que van registrar una xifra més elevada de difunts, amb 23 i 28 molletans morts, respectivament. Amb tot, des del passat 24 de maig i fins al 31 d'agost, no hi hauria hagut cap veí de Mollet mort per coronavirus, segons indiquen les dades del departament de Salut.
El municipi amb més morts
A escala de comarca la xifra de morts també indica que Mollet, amb 1.017 casos confirmats acumulats, és el municipi del Vallès Oriental amb més defuncions per coronavirus (102). Per darrere seu, amb 80 morts dels 1.301 casos confirmats acumulats fins a 31 d'agost, hi hauria la capital de comarca, Granollers. Mentre que al conjunt del Vallès Oriental la xifra s'eleva fins als 616 èxitus, dels 6.286 casos positius confirmats de Covid des de l'1 de març al 31 d'agost.