Idneo participa en la creació d'un carril bici sostenible i intel·ligent

Des de l'empresa asseguren, que amb les millores que inclou BiciSendas, ciutats com Mollet podrien animar-se a instal·lar carrils bici a la via pública

Economia

Guillermo Rodríguez i Jordi Aubert amb els sensors que s'instal·larien dins dels carrils bici
Guillermo Rodríguez i Jordi Aubert amb els sensors que s'instal·larien dins dels carrils bici

Sergio Carrillo

L'empresa tecnològica Idneo, amb seu a Mollet, està treballant per crear carrils bici sostenibles i intel·ligents emmarcats en el projecte BiciSendas, en el qual participen diverses empreses i que està subvencionat pel Centre per al Desenvolupament Tecnològic i Industrial (CDTI).

En tot plegat, l'aportació principal d'Idneo serà la relacionada amb els sensors, com així explica el Project Manager Guillermo Rodríguez: "La nostra principal aportació és un sensor que anirà a dins del carril bici per monitorar el desgast del carril i poder fer un manteniment predictiu". D'aquesta manera, aquesta tecnologia està molt enfocada a la seguretat, "perquè quan un tram del carril bici estigui desgastat, relliscarà més i serà més perillós".

També hi treballen en l'aprofitament de l'energia. "La gràcia d'aquest sistema és que pugui funcionar amb energies renovables i nosaltres estem aportant la part de generació eòlica", explica Rodríguez. El repte és posar un molí de minieòlica capaç de generar suficient energia pel funcionament dels sensors. Tanmateix, "ha de ser molt petit i integrat a la via; però com més petit sigui, menys capacitat tindrà per generar".

En la tasca per aprofitar l'energia també col·labora un centre d'investigació de Terrassa amb Idneo. Tots dos pretenen "ser capaços de retenir l'energia que es perd quan viatja pel cablejat elèctric", incorporant-hi uns sensors de molt baix consum.

Per últim, FCC, companyia que també treballa en el projecte BiciSendas, està centrada en l'autogeneració energètica mitjançant la magnetoestricció: "Són materials que amb la deformació generen energia. Una part del carril bici podria estar format per aquest tipus de material i amb el pas dels ciclistes s'aniria deformant el carril i amb això es generaria una mica d'energia". Caldria comprovar, però, "quant es pot recaptar i que sigui suficient per alimentar els sensors", ja que malgrat que aquests consumeixen molt poca energia, el sistema magnetoestrictiu també en genera poca.

Altres eixos de recerca

A banda de les investigacions en què treballa Idneo, BiciSendas també hi inclouria altres millores. Implaser vol innovar en la part de la senyalització del carril bici, provant noves tecnologies d'il·luminació i fent que tot el sistema d'il·luminació estigués interconnectat amb el mateix carril bici. D'aquesta manera, per exemple, només s'il·luminaria el carril quan hi passés algun ciclista.

A més, Tradia s'encarrega de la comunicació entre la infraestructura i els vehicles que hi passen amb l'objectiu que avisi quan un cotxe estigui a punt de creuar el carril bici, per exemple, o quan la carretera estigui mullada.

Amb tot, Jordi Aubert, director d'enginyeria d'Idneo, apunta que "el projecte integra moltes tecnologies i moltes solucions diferents, i no totes han d'estar aplicades a tot arreu. Potser en un lloc extraurbà interessa especialment la part d'il·luminació,  i en un lloc amb molt trànsit hi instal·laries només aquelles funcions que ajuden a resoldre aquesta problemàtica concreta".

BiciSendas és una tasca d'investigació que va engegar el 2019 i que té una durada de quatre anys. Es preveu que, en acabar el procés, es pugui instal·lar en un tram per provar com funciona i, posteriorment, si reïx, encararia el procés de comercialització.

Es podria instal·lar a Mollet?

Quant a la viabilitat d'instal·lar algun BiciSendas a Mollet, el primer que caldria preguntar-se, segons Jordi Aubert, és per què Mollet no té carrils bici. "Aleshores hauríem de veure si gràcies a les millores tecnològiques d'aquest carril intel·ligent fem que Mollet tingui arguments per fer-ne", hi afegeix. Si Mollet no en fa per problemes amb el trànsit, cal tenir en compte que "aquest sistema implementa una millora del trànsit que permet que els cotxes i les bicicletes es coneguin els uns als altres, si hi són o no, i sàpiguen si es creuaran. Potser això fa que una ciutat com Mollet, que fins ara no havia vist viable fer un carril bici, passi a veure-ho viable".

Pel que fa al vincle entre la companyia i la capital baixvallesana, Aubert clou assenyalant: "Sabem que l'Ajuntament de Mollet té cert interès en l'smart city i ens hi podríem oferir per fer algun projecte. Som a Mollet, així que estaríem encantats de poder col·laborar en el futur de la ciutat si hi trobem l'oportunitat".

Edicions locals