Els radars de Mollet, recalibrats a 30 km/h des del novembre

La ciutat compta amb dos radars fixos de velocitat que ja sancionen aquells vehicles que superin els 30 km/h

Societat

La Policia Municipal de Mollet va recalibrar el passat novembre els dos radars fixos de la ciutat –situats a la ronda dels Pinetons i a l'avinguda de Rívoli– de 50 km/h a 30. Malgrat que l'ordenança municipal que determinava que Mollet passaria a ser ciutat 30 es va aprovar el passat febrer, no va ser fins al 27 d’octubre quan es va posar en marxa. Unes setmanes més tard, els radars ja sancionaven aquells vehicles que superaven els 30 km/h.

Així ho explica José Francisco Muñoz, l'inspector en cap de la Policia Municipal de Mollet, qui recalca que han estat treballant per fer "difusió, educació i pedagogia amb el ciutadà de Mollet uns nou mesos", abans de reajustar els radars.

Sobre els radars, però, insisteix que tampoc sancionen a partir de 31 km/h: "Als radars sempre hem de deixar un marge que la normativa ens marca de possible error". Per tant, assegura que "hi ha una velocitat més alta de la que legalment està establert en la via".

D'altra banda, Muñoz valora que la decisió de fer de Mollet una ciutat 30 no ha estat més que "anticipar-se uns mesos a la normativa".

De fet, el govern espanyol va aprovar també el novembre un paquet de reformes per modificar el límit de velocitat de circulació dins de les ciutats d'arreu de l'estat, i una de les modificacions més destacades va en la línia de l'aprovació del consistori molletà: rebaixar a 30 km/h el límit de velocitat en tots els carrers d'un únic carril per sentit de circulació dins de les ciutats, mentre que la limitació serà de 20 km/h a les vies en què no hi hagi diferència d'alçada entre calçada i vorera; a les vies urbanes de dos o més carrils per sentit el límit serà de 50 km/h. Aquestes novetats s'hauran d'aplicar en un període màxim de sis mesos d'ençà de la publicació al BOE.

Set sistemes de foto-vermell

D'altra banda, la ciutat compta a hores d'ara amb set sistemes de foto-vermell: dos a l'avinguda Burgos amb el carrer Sant Isidre; dos a la carretera de Badalona amb l'avinguda Llibertat; dos més al carrer de Can Flequer amb l'avinguda Gaudí i un darrer a l'avinguda de Rívoli amb l'avinguda del Parc.

Es tracta d'un sistema sancionador "contrastat", segons el policia molletà, qui recorda que "alguna vegada hem arribat a contenciosos administratius que ha presentat algun denunciat pel funcionament del sistema i sempre ha estat favorable cap a l'administració".

Sobre aquest sistema especifica que, "per molt bulo popular que hi hagi, mai s'ha tramitat una denúncia en ambre". En tot cas, recorda que, "a la fase ambre, no aturar-se ja és una infracció, però no es denuncia mai".

El criteri per sancionar és: "Que es posi en vermell quan encara el vehicle no hagi arribat al semàfor, que tingui possibilitat de veure'l i que pugui reaccionar a la fase vermella. Si no és així, no es tramita cap denúncia. Si hi ha qualsevol vehicle que ha començat la marxa abans de la fase vermella, mai es denuncia. Si hi ha qualsevol vehicle que traspassa el semàfor, però es queda aturat i no traspassa la cruïlla, mai tampoc es denuncia".

Un altre cas que assegura Muñoz que tampoc es denuncia és: "En el moment en què hi ha dos vehicles a la fotografia i es té un dubte raonable de quin dels vehicles és el que va en excés de velocitat, aquestes no es tramiten".

A més de tot plegat, referma que saltar-se un semàfor "no és una infracció com qualsevol altra", sinó "una infracció concreta que posa en risc la vida de les persones. Sempre que es posa un element d'aquests, primer es fa una anàlisi de la situació i dels accidents que es produeixen, i la funció és reduir l'agressivitat dels accidents".

Increment de sancions respecte de l'any 2019

Tot i no disposar de les xifres exactes de sancions dels darrers anys a la ciutat, Muñoz sí que confirma que "el 2020 hi ha hagut un increment" respecte de l'any 2019.

Els principals motius que al·ludeix tenen a veure amb el funcionament dels diferents sistemes sancionadors. "Hi ha vegades que un sistema de foto-vermell està tres mesos que no funciona per qualsevol avaria i per això fluctua molt". En aquest cas, justifica l'augment de sancions el 2019 perquè "hi ha sistemes de foto-vermell que no es van posar en marxa fins a finals del 2019 i n'hi ha altres que van estar sense funcionar per alguna avaria puntual i temporal".

També s'espera que els primers mesos amb el radar recalibrat a 30 km/h hi hagi un augment de denúncies. "Sempre que hi ha una modificació de normativa, hi ha un pic de denúncies, però després torna a baixar. És una corba natural, que es produeix perquè les persones som de costums i fins que no ens adaptem a la nova normativa, hi ha un increment de sancions".

En aquest sentit, destaca que amb la nova ordenança de circulació de patinets també han augmentat les multes, "però de mica en mica es va corregint i la gent comença a fer cas de la nova normativa que prohibeix circular sobre la vorera".

"Darrere de cada infracció hi ha una supervisió humana"

Per últim, José Francisco Muñoz assenyala que "darrere de cada infracció detectada hi ha una supervisió humana. Hi ha un agent de policia que corrobora que la imatge i les dades són correctes, hi fa una valoració i hi dóna l'ok. Si no és correcta, perquè el sistema no l'ha detectat bé o no correspon a una infracció, no es tramita".

A més, convida les persones que hagin estat denunciades i que no comparteixin la resolució policial a "presentar-hi al·legacions" i assegura que "se'n responen i se'n resolen totes".

L'inspector en cap de la Policia Municipal de Mollet clou dient que, quant a les sancions de trànsit, treballen "amb la màxima transparència" i afegeix: "Tothom que vulgui venir a saber qualsevol funcionament dels sistemes que tenim, hi pot venir. Sempre hem estat molt oberts a explicar-ho tot".

Edicions locals