El debat sobre la limitació dels 30 km/h a les rondes de Mollet arriba al ple

Ara Mollet i Cs consideren que es podria incrementar la velocitat a aquest punt a 50 km/h i el govern defensa el límit de 30

Societat

Laura Ortiz

El debat sobre la limitació de velocitat a les rondes de Mollet va ocupar gran part del temps del ple municipal d'aquest dilluns. El govern, però, va defensar les actuals limitacions de velocitat i els punts on es troben els actuals radars de control.

El tema arribava al ple després que el grup d'Ara Mollet ERC MES presentés una moció en què demanava, d'una banda, la reconsideració del límit de velocitat "a la zona de les rondes i de connexió amb altres poblacions fins a 50 km/h" i de l'altra, la reconsideració dels punts on es troben els actuals radars de control de velocitat, que, segons Ara Mollet "són vistos per una part important de la població com a recaptatoris".

La moció, però, va quedar relegada a ser una esmena a la totalitat d'una altra moció presentada posteriorment per Junts per Mollet, en què feia la petició de convocatòria de la Taula de Mobilitat "no només per parlar d'aquests dos temes sinó d'altres relacionats també amb la mobilitat", deia el portaveu de Junts per Mollet, Joan Daví, un text, però, que segons el portaveu d'Ara Mollet, Oriol López, "s'ha presentat per no afrontar el problema. Nosaltres també demanem que es convoqui la Taula de Mobilitat", deia.

Més enllà de les qüestions formals, els grups municipals van poder posicionar-se sobre la qüestió de fons. D'una banda, tant Ara Mollet com Cs Mollet van defensar la possibilitat d'incrementar el límit a 50 km/h a les rondes. "És un debat que existeix entre la ciutadania i cal afrontar-lo al ple", deia López, qui considerava que pujar el límit a 50 km/h en aquests punts concrets "no suposa un perill ni per a les persones ni per al medi ambient. El problema de la contaminació no és la circulació al nucli urbà sinó els 28 carrils d'autopistes i carreteres que envolten Mollet", deia López. 

Per la seva part, Iván Garrido, de Cs Mollet, compartia la proposta d'incrementar la velocitat. "La gent no va a 30 km/h per les rondes, l'ordenança no és realista", deia Garrido, qui afegia: "El risc en aquest punt és limitat i pujar la velocitat no és incompatible amb els objectius ambientals", assegurava.

Tots dos grups, a més, defensaven que aquest canvi no suposaria una modificació de l'ordenança de circulació –aprovada a principis d'any i que va entrar en vigor aquesta tardor– ja que la normativa municipal preveu que hi hagi algunes vies amb velocitats més altes si estan degudament senyalitzades.

El govern defensa els 30 km/h

Per contra, la petició es va trobar amb la visió oposada que va defensar el govern. Segons el regidor de Mobilitat, Juanjo Baños, "el govern està disposat a parlar de tot a la Taula de Mobilitat però nosaltres treballarem per una ciutat més segura per als vianants i pel medi ambient", deia. En aquest sentit, l'alcalde, Josep Monràs refermava aquesta idea. "Tots coincidim en el fet que hi ha dos eixos: el de la salut i el mediambiental. És una qüestió de model de ciutat. Vam apostar pel Mollet ciutat 30 i no podem canviar-lo perquè uns quants pensin diferent", deia l'alcalde.

Per la seva part, Xavier Buzón, de Podem es mostrava obert a tractar el tema a la Taula de Mobilitat però considerava que elevar el límit de velocitat "suposaria un pas enrere i seria contradictori amb la declaració d'emergència climàtica que vam aprovar", indicava.

Per la seva part, Mollet en Comú mantenia una postura més equidistant. "Pensem que la velocitat és revisable i que s'ha de tractar a la Taula de Mobilitat però l'horitzó és que no circulin tants cotxes, no que vagin més o menys ràpids", deia Gabriel Espinosa, dels comuns.

La situació dels radars

Un altre punt del debat va ser la ubicació dels radars actuals, situats a la ronda dels Pinetons i a l'avinguda Rivoli. Tant Ara Mollet com Cs i comuns defensaven que hi ha altres punts de la ciutat on serien "més efectius". "Hi ha llocs de la ciutat on els vehicles van més ràpids que a les rondes", assegurava Espinosa, qui afegia que l'aposta del seu grup és que "hi hagi altres elements disuasoris més enllà dels radars".

Per la seva part, el regidor de Mobilitat, defensava que els radars estan col·locats en aquests dos punts per "criteris tècnics de la Policia Municipal" i recordava que entorn d'aquests dos dispositius "hi ha l'Hospital, diverses escoles i pistes esportives".

El ple va votar les dues mocions presentades. La de Junts per Mollet va rebre els vots a favor de tots els grups excepte Ara Mollet que hi va votar en contra; i la d'Ara Mollet va rebre el suport de Cs i comuns, l'abstenció de Podem i el no de PSC i Junts. La moció aprovada, doncs, va ser la de Junts per tenir més vots favorables.

Edicions locals