La demanda del bus urbà a Mollet va caure un 48% l'any passat
El confinament i les restriccions de mobilitat va enfonsar el nombre d'usuaris del servei
La pandèmia ha impactat fortament en l’àmbit dels busos urbans a Catalunya, que han vist com la demanda s’ha reduït considerablement durant el 2020.
Així, en els municipis adherits a l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) els busos urbans han patit en conjunt, durant el 2020, una reducció de la demanda del 41% en relació a l’any 2019, una davallada de la demanda que a Mollet ha arribat al 48%.
A partir de l’anàlisi de 29 municipis representatius de l’AMTU, les dades indiquen que en la majoria de transports urbans la reducció de la demanda s'ha situat en la franja d'entre el 30% i el 50%.
Evolució mensual de la demanda
Les restriccions de mobilitat imposades per la pandèmia han frenat, de fet, la tendència a l’alça que s’havia iniciat al mes de gener de 2020 amb un 5% més de demanda, i que al febrer ja era del 7% més que a l’any 2019.
Tanmateix, amb l’arribada del confinament, i malgrat que la prestació del servei no es va aturar en cap moment, al mes de març es produeix una reducció dràstica de la demanda (-52%) en el conjunt dels municipis de l'AMTU, que arriba als seus valors més alts als mesos d’abril (-90%) i maig (-81%).
A partir del mes de juliol, en canvi, hi comença a haver una certa estabilització, amb reduccions d'entre el 30 i el 40% - respecte de 2019 - , i que s'han mantingut fins a final d’any.
En el cas de Mollet, la caiguda de demanda al març –l'estat d'alarma es va decretar a mitjans d'aquest mes– va ser del 51%, i els mesos d'abril i maig va caure un 94% i un 89%, respectivament. El mes en què es va recuperar més aquesta demanda respecte a les dades de 2019 va ser al setembre, quan la reducció va ser del 39%.
De fet, al març, un cop decretat l'estat d'alarma, un decret d’alcaldia reduïa la freqüència de pas del bus urbà que passava de tres a dos diaris, tot atenent la resolució del Departament de Territori i Sostenibilitat sobre les mesures de funcionament dels serveis de transport públic per combatre la propagació del coronavirus.
Aquesta davallada trenca la tendència d'augment d'usuaris del servei els darrers anys, que s'havia refermat el 2019, quan es va assolir un nou rècord històric pel que fa al nombre de viatgers del transport urbà de Mollet, que arribava a les 500.592 persones, superant per primera vegada el mig milió d’usuaris, una xifra que suposava un 3,6% més respecte al 2018.
L'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) treballa per la millora de la mobilitat i de les infraestructures de transport públic d’arreu de Catalunya. Actualment té 114 entitats catalanes associades: 108 ajuntaments, 1 Entitat Municipal Descentralitzada, i 5 consells comarcals, amb una població representada de més de 2,5 milions d'habitants i un volum de viatgers urbans transportats de prop de 45 milions anualment.