Barreres aixecades

Aquest dimarts a la nit s'ha obert definitivament el peatge de la C-33

Societat

Barreres aixecades al peatge de la C-33
Barreres aixecades al peatge de la C-33 | Servei Català de Trànsit

Des d'ahir a la nit, els vehicles que circulen entre Barcelona i Montmeló per la C-33 ho fan de forma gratuïta. Les barreres s'obrien un cop finalitzada la concessió, una gratuïtat que, segons preveu la Generalitat, representarà un increment del trànsit del 60% entre Mollet i Barcelona.

En aquesta primera fase hi ha oberts quatre carrils de circulació per cada sentit, per així evitar l'efecte embut, i la velocitat per passar per la zona de cabines està limitada a 30 km/h.
 
L'alliberament de la C-33 i la C-32, amb titularitat de la Generalitat, se suma als dels peatges de l'AP-7 i l'AP-2, en aquest cas responsabilitat de l'Estat. La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, deia ahir que és un dia "molt esperat" i celebrava que la imatge d'acumulació de tràfic als peatges "passarà a la història". Sánchez, però, recordava que l'eliminació de la barrera física no implica que els conductors deixin de pagar per circular: "No té sentit que el manteniment vagi a càrrec dels pressupostos de l'estat". El pagament es recuperarà, diu, amb un sistema que no serà assimilable al peatge tradicional i que encara s'ha de concretar.
 
"Qui l'utilitzi que sigui qui la pagui", etzibava Sánchez. La ministra recorda que ja hi ha altres sistemes de tarifació per ús a Europa, com el sistema vinyeta –una tarifa plana per a vehicles– o el pòrtic –pagament per telepeatge–. Tot i que no s'ha posicionat sobre cap opció concreta, Sánchez sí diu que el nou sistema serà "públic, just i territorialment homogeni". L'Estat preveu començar a aplicar el nou sistema de pagament a partir de 2024 i vol consensuar la solució amb tots els agents polítics i les administracions implicades.
 
Per la seva part, el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, assegurava que l'Estat hauria de demanar perdó per "l'espoli" de 50 anys de peatges a les autopistes de Catalunya. "Avui no venim a donar gràcies a l'Estat. És l'Estat qui hauria de demanar perdó per l'espoli de 50 anys sense construir cap alternativa ni autovia gratuïta", afirmava Puigneró aquest dimarts des del peatge de la Roca de l'AP-7, just quan coincidia amb l'aixecada de les barreres de pagament. "Avui hem conegut de boca de la ministra la dimensió d'aquest espoli: 752 MEUR anuals", ha apuntat el vicepresident
 

Edicions locals