Mollet rebrà 2,1 milions dels fons europeus per a actuacions de pacificació del trànsit i mobilitat sostenible
Entre altres es finançarà la vianalització de l'entorn de l'església Sant Vicenç i l'execució del Pla Director de la Bicicleta
Mollet del Vallès
Els anunciats fons europeus Next Generation comencen a materialitzar-se. Si més no a Mollet i a una quinzena de ciutats catalanes que dimecres rebien la notícia de la concessió de recursos del Ministeri de Transports i Agenda Urbana en el marc de la convocatòria del Programa d'ajudes a municipis per a la implantació de zones de baixes emissions i la transformació digital i sostenible, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Així, el programa finançat per la Unió Europea aportarà 2,1 milions d'euros a l'Ajuntament de Mollet per a quatre actuacions sobre mobilitat sostenible i aposta per la qualitat de l'aire. Concretament, els fons es destinaran a l'execució de les mesures del Pla Director de la Bicicleta (812.358 euros); la vianalització de l'entorn de l'església Sant Vicenç (728.814 euros); mesures per a la millora de l'accessibilitat (394.709 euros), i adquisició d'un autobús elèctric per a la flota de transport públic de la ciutat (200.000 euros).
1.000 milions per descarbonitzar i digitalitzar la mobilitat urbana
El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha atorgat 1.000 milions d'euros dels fons europeus a 170 municipis i dos ens supramunicipals, uns dels quals l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Catalunya rebrà 218 milions d'euros del fons de recuperació per accelerar la implantació de zones de baixes emissions i la transformació sostenible del transport urbà. El territori català és el que més ajudes obtindrà, amb una subvenció de 44,96 euros per habitant. Per aquest mateix any està prevista una segona convocatòria fins a completar els 1.500 milions previstos per la línia.
Un cop convocada la resolució provisional de la convocatòria a la seu electrònica del ministeri, els ajuntaments tenen ara cinc dies per presentar al·legacions o renunciar als fons. El programa va dirigit a ciutats de més de 50.000 habitants i als municipis més de 20.000 persones amb transport públic urbà.
La convocatòria es va tancar amb 193 municipis que van presentar 262 sol·licituds per valor de 1.497 milions d'euros, gairebé un 50% més del pressupostat. Finalment, s'han seleccionat 179 propostes i 170 municipis.
Cadascuna de les sol·licituds presentades detalla diverses actuacions que es volien finançar a càrrec dels Next Generation abans del 31 de desembre del 2024. Així doncs, un cop adjudicat, els fons aniran a 659 actuacions de les 1.154 que es van presentar.
El 40% del pressupost de la convocatòria s'ha assignat a actuacions encaminades al desenvolupament de la mobilitat activa. En concret, 100 milions s'invertiran en millorar la xarxa ciclista; i 242,8 milions d'euros per millorar accessibilitat i implementar zones de vianants.
D'altra banda, el 20% dels fons es dedicaran a impulsar flotes de vehicles zero emissions, amb l'adquisició per part de 44 municipis de 650 autobusos urbans i més de 45 vehicles elèctrics per recollir escombraries. En total, s'han atorgat 195 milions en aquest capítol, que inclou la instal·lació de punts de recàrrega elèctrica per vehicles pesants.
A més, el 17% dels ajuts finançarà millores en eficiència de transport públic i a l'habilitació de plataformes i carrils de priorització del transport públic; el 12% es dedicarà a projectes de digitalització; i l'11% restant serà per a implantar una seixantena de projectes de Zones de Baixes Emissions.
La llei del canvi climàtic obliga els municipis de més de 50.000 habitants i a les capitals de província a implementar zones de baixes emissions abans del 2023.