L'Estat aparca el projecte de Quart Cinturó fins a Granollers fins que no hi hagi consens amb el territori

La ministra Raquel Sánchez ha presentat un paquet d'inversions al tram vallesà de l'AP-7 i ha anunciat el traspàs del tram pendent de la B-40 entre Terrassa i Sabadell

Societat

L'Estat aparca el projecte de Quart Cinturó fins a Granollers fins que no hi hagi consens amb el territori
L'Estat aparca el projecte de Quart Cinturó fins a Granollers fins que no hi hagi consens amb el territori

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha presentat aquest divendres el conveni per ampliar l'autovia B-40 entre Terrassa i Sabadell, tot i que el projecte encara no té definit ni el traçat, ni el calendari, ni el pressupost. Segons Sánchez, el ministeri es compromet a finançar les obres amb càrrec a la disposició addicional tercera de l'Estatut i serà la Generalitat qui tramitarà, projectarà, executarà les obres i tindrà la titularitat de la nova via.

Malgrat l'anunci, el president Pere Aragonès ha assegurat que aquestes propostes "no estan sustentades en cap acord concret", i que, "per tant, tot són, de nou, paraules". De fet, en la compareixença de la ministra a Terrassa havia d'assistir-hi també el secretari general de Vicepresidència de la Generalitat, Ricard Font, tot i que finalment no ho ha fet com a protesta pel dèficit d'inversions de l'Estat a Catalunya.

Pel que fa al tram més llarg i polèmic de la B-40, entre Sabadell i Granollers, la ministra ha confirmat que el projecte queda aparcat indefinidament fins que no hi hagi un ampli consens amb el territori. Tanmateix, no ha descartat que el ministeri pogués arribar a finançar aquest projecte –tal com es compromet a fer amb el tram Terrassa-Sabadell– que pugui projectar la Generalitat. "Volem facilitar les infraestructures necessàries per a Catalunya", deia Sánchez.

Tram vallesà de l'AP-7

El ministeri també ha anunciat un paquet de 78,2 milions d'euros de millores a l'AP-7 en l'àmbit vallesà. El projecte preveu diverses millores funcionals i de seguretat en enllaços i connexions de l'AP-7 i executar la connexió nord entre Terrassa i Sabadell. Concretament, el projecte preveu la reordenació d'accessos i la millora de la connexió AP-7 / B-30 sentit Girona al tram Cerdanyola-Bellaterra; la connexió directa C-58 / AP-7 sentit Tarragona; i la millora del ramal d'enllaç AP-7 / C-58 / N-150 sentit Tarragona. També la millora de la funcionalitat de l'enllaç de Santiga; un tercer carril sentit Tarragona, Montmeló-Mollet i millora de la connexió C-17; i la millora de l'enllaç entre l'AP-7 i la C-60. Totes aquestes actuacions ja estan licitant els seus projectes constructius durant aquest 2022.

Reaccions

Els anuncis del ministeri han generat tota mena de reaccions. L'associació Àmbit B-30, per exemple, de la qual formen part Granollers i Mollet, ha valorat positivament la proposta per millorar el tram de l'AP-7/B-30 al seu pas pel Vallès. Josep Monràs, president de l'entitat, ha recordat que el tram vallesà de l'AP-7 ha patit un augment del 40% des de l'1 de setembre de l'any passat –quan es van alliberar els peatges–, i, per tant, "cal plantejar solucions per evitar tornar a patir situacions de retencions quilomètriques com les que hem viscut les darreres setmanes".

En relació amb la B-40 o Quart Cinturó, ERC ha manifestat que "és un projecte obsolet; no té consens ni pressupost, i té una alternativa sostenible, de consens i que aposta pel país". "Plantegem un model de mobilitat alternatiu a la B-40 per als vallesos, fomentant especialment el transport públic ferroviari", assenyalen. També la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) i la CUP han exigit a l'Estat la retirada del projecte del Quart Cinturó, que han qualificat d'obra "sense sentit en un context d'emergència climàtica i energètica", i han demanat al Govern que es posicioni.

Edicions locals