El Ple aprova el pla per fomentar l'ús de la bicicleta a Mollet

El document marca els criteris per crear una xarxa segura per a ciclistes

Societat

Mollet del Vallès

El ple municipal ha aprovat inicialment el Pla Director de la Bicicleta, un document que s'haurà d'integrar en el futur Pla de Mobilitat de la ciutat que s'està redactant, i que marca les línies a seguir en la implantació, entre altres, d'una xarxa pedablable que connecti tots els barris i els polígons d'activitat econòmica de Mollet.

Els altres dos objectius estratègics del pla són millorar la convivència entre vianants, vehicles i bicicletes i fomentar una mobilitat més sostenible; i que les actuacions afectin el mínim imprescindible l'espai d'aparcament i el trànsit. "Volem millorar la seguretat viària dels ciclistes i augmentar el nombre de desplaçaments en bicicleta per fomentar una mobilitat més sostenible i saludable a la ciutat", deia el regidor de Mobilitat, Juanjo Baños, durant el ple de dilluns en què es va aprovar el document.

Per fomentar aquest mode de transport, el pla opta per diferents solucions per fer passar la bicicleta de forma segura segons el tipus de via per on discorre i combina carrils bici, amb carrers de convivència –en què bicicletes i altres vehicles hi conviuen amb velocitats màximes entre 20 i 30 km/h– i vorera compartida amb vianants en els casos en què la vorera disposa de prou amplada.

Xarxa d'aparcaments

Un altre dels punts que contempla el pla és la instal·lació d'aparcaments per a bicicletes. En una primera fase se'n preveuen 24 als punts on es creu més necessari per començar a conformar una malla d’aparcaments per tot el nucli urbà. El pla intentarà reforçar sobretot l’avinguda Burgos i l’avinguda Jaume I –com a origen i destinació de molts desplaçaments– i es posarà un aparcament amb tancat i un registre d’entrada (com el de l'estació de Mollet-Sant Fost) a l'estació de Santa Rosa. El pla planteja instal·lar el mateix tipus d’aparcament en barris on hi ha detectada mala praxi d’aparcament de bicicletes, sobretot en mobiliari urbà.

El pressupost orientatiu de l'execució del pla és de 2 milions d'euros i les actuacions més costoses són els carrils bici d'avinguda Rivoli i dels diversos trams del polígon de Can Magarola, dues actuacions que sumen un cost d'uns 755.000 euros, que ja compten amb finançament dels fons europeus Next Generation.

Objectiu compartit

El pla director de la bicicleta es va aprovar amb les abstencions d'Ara Mollet ERC MES i de Mollet en Comú. Ambdós grups van mostrar-se a favor de l'objectiu d'incrementar l'ús de la bicicleta a la ciutat, una acció, però, que "arriba tard", consideraven. El regidor de Mollet en Comú, Gabriel Espinosa, recordava que la creació d'una xarxa de carrils bici ha estat una reivindicació històrica dels comuns i reclamava que no només es tingui en compte la xarxa dins la ciutat sinó també la connexió amb altres municipis. "És important donar continuïtat a la bicicleta més enllà del nucli urbà", deia. En aquest sentit, Baños anunciava que l'Ajuntament ha començat a treballar amb la Generalitat la possible connexió de Mollet amb la Llagosta i Montcada.

Per la seva part, Ara Mollet ERC MES considera que el pla és "incomplet". "No hi haurà un itinerari amb carril bici pur que connecti la ciutat", indicava el regidor Sergi Suárez, qui remarcava la importància de fer "el manteniment necessari que requerirà en un futur", deia. Suárez també feia èmfasi en la necessitat d'una millor connexió amb poblacions veïnes.
Després que el ple n'hagi fet l'aprovació inicial, el document quedarà en exposició pública fins al 3 d'octubre perquè la ciutadania pugui presentar-hi al·legacions.

Edicions locals