Identitat

Fa ben pocs dies, en un cicle de xerrades del CEM a l’Ateneu Gran, vaig estar parlant dels magnes valors humans i socials que inclou l’Himne de Mollet; dels valors que contenen les paraules claverianes i republicanes de Progrés, Virtut i Amor, de Llibertat, Igualtat i Fraternitat. Formidables columnes humanistes per a un edifici on la persona és el centre de totes les coses i el bé comú l’objectiu col·lectiu d’emancipació.
Així ho diu aquest singular poema de Joan Ambròs i Lloreda que, sota el Roure del Mil·lenari del Parc de Can Mulà ara fa vint-i-cinc anys, vam assumir com a nord i guia per a la vida del nostre poble.
Però, són aquests els nostres valors? La nostra identitat se sustenta en aquests valors permanents?
La identitat d’un poble –i d’una nació– està conformada per trets mutables i d’altres que voldríem permanents. Amb el conjunt de tots ells es reconeix un poble –una nació. Els signes mutables ho són com ho és la història, però la seva essència és bo que perduri per mantenir el lligam amb els orígens i amb el recorregut viscut. La llengua, per exemple, és un signe mutable –la història i el present ens ho mostren– però d’una enorme càrrega simbòlica i identificadora que mai no s’hauria de violentar.
Ni Mollet –ni Catalunya– són el que eren el segle X o el XIX, però és bo que allò que anem construint ho fem sobre aquelles bases que són la nostra història, la nostra vida. Transformem i mantenim alhora. No fer-ho ens portaria a deixar d’existir com a poble singular –com a nació certa. Els egoismes i els sectarismes de tot tipus ataquen les identitats singulars per evitar la pluralitat i, amb ella, l’expressió lliure del pensament i de la vida. L’uniformisme, el pensament únic és la millor arma dels poders.
Per això, els trets identitaris que salvaran els pobles i la humanitat són aquells que, arreu i tothora, ens caracteritzen com a éssers humans: la llibertat, la igualtat i la fraternitat. La dignitat de l’ésser humà.
Llibre suggerit: Amin Maalouf. Les identitats que maten. Per una mundialització que respecti la diversitat. «Per què hi ha tantes persones que actualment cometen crims en nom de la seva identitat religiosa, ètnica, nacional o d’altra mena?».
 

Edicions locals